Audiometria słowna to jedno z podstawowych badań słuchu, które wykorzystuje się do diagnozowania różnorodnych problemów ze słuchem, w tym niedosłuchu przewodzeniowego i odbiorczego. Badanie może być wykonywane również u dzieci, ale tylko u tych, które rozumieją już mowę.
O audiometrii słownej
Jest to metoda uzupełniająca względem audiometrii tonalnej, ma zastosowanie w diagnostyce niedosłuchu. Badanie wykonuje się u dorosłych oraz dzieci powyżej 6. roku życia. U dzieci nieco młodszych można przeprowadzić audiometrię słowną, stosując metodę obrazkową.
Audiometria słowna pozwala na wyznaczenie najcichszego zakresu dźwięków, w którym pacjent słyszy i rozpoznaje konkretne wyrazy. W ten sposób wyznacza się w tej metodzie poziom rozumienia mowy, czyli tzw. socjalną wydolność słuchu. Dzięki audiometrii słownej określa się zatem zdolność osoby badanej do komunikacji w naturalnych sytuacjach społecznych. Badanie to ma więc duże znaczenie w przypadku doboru aparatu słuchowego mającego zapewnić jak najwyższy komfort życia osobie protezowanej. Dlatego też jest to metoda wykorzystywana również w przypadku badania osób stosujących już aparaty słuchowe.
Wskazania do wykonania audiometrii słownej:
- podejrzenie występowania niedosłuchu;
- zaburzenia równowagi;
- zawroty głowy;
- wady wymowy;
- opóźniony rozwój mowy;
- zaburzenia koncentracji słuchowej;
- podejrzenie Centralnych Zaburzeń Przetwarzania Słuchowego.
Audiometria słowna jest nieinwazyjną metodą badania słuchu. Przeciwskazaniem do jej przeprowadzenia mogą być – tak jak w przypadku audiometrii tonalnej – klaustrofobia oraz wiek uniemożliwiający współpracę z badanym.
Przebieg badania
Audiometria słowna to całkowicie bezbolesny sposób badania słuchu. Podobnie jak w przypadku audiometrii tonalnej, wykonuje się ją w wyciszonej kabinie. Pacjent otrzymuje słuchawki, w którym prezentowane są mu wyrazy o różnym poziomie natężenia dźwięku. Zadaniem badanego jest powtarzanie tego, co w danej chwili słyszy. W badaniu może być zastosowany jeden z czterech rodzajów testów:
- mowa ciągła, zawierająca logiczne zdania o naturalnej intonacji;
- spondeje – czyli wyrazy dwusylabowe z identycznym akcentem na każdej sylabie;
- logatomy – wyrazy jedno- lub wielosylabowe niemające znaczenia semantycznego;
- zbiory wyrazów zrównoważonych fonetycznie, zawierające fonemy w proporcji zbliżonej do występującej w mowie naturalnej.
W Polsce stosuje się głównie ostatni typ testu, a więc listy wyrazów zrównoważonych fonetycznie, lub liczby. W przypadku metody obrazkowej, stosowanej u dzieci, badany pokazuje dany obrazek zgodnie z poleceniem badającego.
Wynik audiometrii słownej
Wynik badania prezentowany jest w postaci audiogramu pokazującego krzywą rozumienia mowy dla różnych poziomów prezentowanych sygnałów – jest to tzw. krzywa dyskryminacji. Najniższy poziom rozumienia mowy wyznacza się dla zakresu, w którym badany rozumie 50% jednostek wyrazowych. Prawidłowej interpretacji wyniku może dokonać wykwalifikowany protetyk słuchu bądź laryngolog.