INFOLINIA: +48 (42) 298 55 55

Aparaty słuchowe to obecnie zaawansowane technologicznie małe komputery. Coraz mniejsze, a zarazem efektywniejsze i doskonalsze. Dlatego powinniśmy dbać o nie ze szczególną uwagą. Czasem jednak nasze urządzenie zaczyna zawodzić. Co wtedy?

Jak i gdzie możemy naprawić aparat słuchowy?

Kiedy aparat przestaje działać, oczywiste jest, że potrzebujemy znaleźć miejsce, w którym może zostać naprawiony. Jakie jeszcze sytuacje i sygnały mogą nas skłonić do zastanowienia się, czy urządzenie działa poprawnie?

  • Piski i szumy. Trwające cały czas lub okresowo
  • Zniekształcony dźwięk
  • Dźwięki stały się zbyt ciche

Przed oddaniem aparatu w ręce specjalisty, zastanówmy się, czy w ostatnim czasie był właściwie konserwowany. W wielu przypadkach urządzenia te przestają działać w momencie niewłaściwego lub braku osuszania lub oczyszczenia. Co zatem możemy zrobić?

  • Sprawdzić baterię i wymienić ją na nową
  • Wyczyścić dźwiękowód i wkładkę, sprawdzić stan otworu mikrofonowego
  • Sprawdzić filtr przeciwwoszczynowy oraz stan styków baterii
  • Osuszyć aparat tak jak jest to zalecane przez producenta

Niekiedy problemem jest również woskowina zalegająca w przewodzie słuchowym lub pogorszenie się słuchu. Umówmy się na wizytę u naszego protetyka słuchu, szczególnie jeżeli od ostatniej minęło więcej niż 6 miesięcy.

Gwarancja

Jeśli nasz aparat nadal nie działa lub działa nieprawidłowo potrzebujemy pomocy specjalisty. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie gwarancji. Jeżeli urządzenie jest wciąż w okresie ochrony gwarancyjnej, otrzymamy naprawę za darmo, o ile awaria nie nastąpiły z powodu nieprawidłowego użytkowania aparatu. Niestety często zdarza się, że posiadacz aparatu używał go np. podczas kąpieli, przed czym przestrzegał producent. W takim wypadku gwarancja niestety nie ma zastosowania.

Czas trwania gwarancji bywa różny, w zależności, gdzie dokonaliśmy zakupu. Zazwyczaj są to 3 lata od momentu kupna, ponadto potrzebować będziemy paragonu lub faktury.
Z tymi dokumentami udajemy się do punktu, w którym zakupiony został aparat słuchowy. Niejednokrotnie diagnoza problemu oraz pomoc, świadczona jest na miejscu, zwłaszcza w przypadku znanych i sprawdzonych marek. Nierzadko jednak urządzenie musi zostać odesłane do serwisu prowadzonego przez producenta.

Niektóre firmy w ramach świadczeń gwarancyjnych oferują wizyty kontrolne, porady, oczyszczanie aparatu, osuszanie go oraz dezynfekcję. Część z tych czynności może być wykonana bezpłatnie. Warto o tym pamiętać, nawet kiedy nasze urządzenie pracuje bez zarzutu. Systematyczne dbanie o aparat słuchowy chroni go przed przed usterką oraz przedwczesnym zużyciem wrażliwych elementów aparatu (m.in. mikrofon, słuchawka, styki).

Gdzie naprawić aparat po okresie gwarancji?

Pierwsze kroki skierujmy ponownie do miejsca, gdzie dokonaliśmy zakupu. Naprawa będzie już odpłatna, niejednokrotnie jednak klienci danej placówki, mogą liczyć na rabaty.
Co więcej, w większych miastach istnieje wiele serwisów z dobrze wykwalifikowaną obsługą. Możemy udać się tam osobiście lub wysłać nasz sprzęt kurierem, po uprzedniej konsultacji telefonicznej lub mailowej.

Placówka taka, przed naprawą powinna zrobić szczegółową diagnozę problemu, wycenę oraz wstrzymać się z naprawą do czasu naszej decyzji! Profesjonalny serwis aparatów słuchowych to taki, który wykona dokumentację techniczną, a w razie potrzeby również zdjęcia poszczególnych partii wewnątrz urządzenia.

Dzięki temu dostaniemy możliwość podjęcia decyzji co do wymiany wszystkich bądź części elementów aparatu, tudzież zakup nowego. Podczas naprawy, każdorazowo powinna zostać przeprowadzona konserwacja aparatu oraz jego czyszczenie. Za usługi dostaniemy rachunek oraz, co istotne – gwarancję na tę konkretną naprawę.

Autor: Robert Pakuła, certyfikowany protetyk słuchu