Aparaty słuchowe to obecnie zaawansowane technologicznie małe komputery. Coraz mniejsze, a zarazem efektywniejsze i doskonalsze. Dlatego powinniśmy dbać o nie ze szczególną uwagą. Czasem jednak nasze urządzenie zaczyna zawodzić. Co wtedy?
Jak i gdzie możemy naprawić aparat słuchowy?
Kiedy aparat przestaje działać, oczywiste jest, że potrzebujemy znaleźć miejsce, w którym może zostać naprawiony. Jakie jeszcze sytuacje i sygnały mogą nas skłonić do zastanowienia się, czy urządzenie działa poprawnie?
- Piski i szumy. Trwające cały czas lub okresowo
- Zniekształcony dźwięk
- Dźwięki stały się zbyt ciche
Przed oddaniem aparatu w ręce specjalisty, zastanówmy się, czy w ostatnim czasie był właściwie konserwowany. W wielu przypadkach urządzenia te przestają działać w momencie niewłaściwego lub braku osuszania lub oczyszczenia. Co zatem możemy zrobić?
- Sprawdzić baterię i wymienić ją na nową
- Wyczyścić dźwiękowód i wkładkę, sprawdzić stan otworu mikrofonowego
- Sprawdzić filtr przeciwwoszczynowy oraz stan styków baterii
- Osuszyć aparat tak jak jest to zalecane przez producenta
Niekiedy problemem jest również woskowina zalegająca w przewodzie słuchowym lub pogorszenie się słuchu. Umówmy się na wizytę u naszego protetyka słuchu, szczególnie jeżeli od ostatniej minęło więcej niż 6 miesięcy.
Gwarancja
Jeśli nasz aparat nadal nie działa lub działa nieprawidłowo potrzebujemy pomocy specjalisty. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie gwarancji. Jeżeli urządzenie jest wciąż w okresie ochrony gwarancyjnej, otrzymamy naprawę za darmo, o ile awaria nie nastąpiły z powodu nieprawidłowego użytkowania aparatu. Niestety często zdarza się, że posiadacz aparatu używał go np. podczas kąpieli, przed czym przestrzegał producent. W takim wypadku gwarancja niestety nie ma zastosowania.
Czas trwania gwarancji bywa różny, w zależności, gdzie dokonaliśmy zakupu. Zazwyczaj są to 3 lata od momentu kupna, ponadto potrzebować będziemy paragonu lub faktury.
Z tymi dokumentami udajemy się do punktu, w którym zakupiony został aparat słuchowy. Niejednokrotnie diagnoza problemu oraz pomoc, świadczona jest na miejscu, zwłaszcza w przypadku znanych i sprawdzonych marek. Nierzadko jednak urządzenie musi zostać odesłane do serwisu prowadzonego przez producenta.
Niektóre firmy w ramach świadczeń gwarancyjnych oferują wizyty kontrolne, porady, oczyszczanie aparatu, osuszanie go oraz dezynfekcję. Część z tych czynności może być wykonana bezpłatnie. Warto o tym pamiętać, nawet kiedy nasze urządzenie pracuje bez zarzutu. Systematyczne dbanie o aparat słuchowy chroni go przed przed usterką oraz przedwczesnym zużyciem wrażliwych elementów aparatu (m.in. mikrofon, słuchawka, styki).
Gdzie naprawić aparat po okresie gwarancji?
Pierwsze kroki skierujmy ponownie do miejsca, gdzie dokonaliśmy zakupu. Naprawa będzie już odpłatna, niejednokrotnie jednak klienci danej placówki, mogą liczyć na rabaty.
Co więcej, w większych miastach istnieje wiele serwisów z dobrze wykwalifikowaną obsługą. Możemy udać się tam osobiście lub wysłać nasz sprzęt kurierem, po uprzedniej konsultacji telefonicznej lub mailowej.
Placówka taka, przed naprawą powinna zrobić szczegółową diagnozę problemu, wycenę oraz wstrzymać się z naprawą do czasu naszej decyzji! Profesjonalny serwis aparatów słuchowych to taki, który wykona dokumentację techniczną, a w razie potrzeby również zdjęcia poszczególnych partii wewnątrz urządzenia.
Dzięki temu dostaniemy możliwość podjęcia decyzji co do wymiany wszystkich bądź części elementów aparatu, tudzież zakup nowego. Podczas naprawy, każdorazowo powinna zostać przeprowadzona konserwacja aparatu oraz jego czyszczenie. Za usługi dostaniemy rachunek oraz, co istotne – gwarancję na tę konkretną naprawę.
Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do kontaktu z najbliższym gabinetem w zakładce gabinety – swiatsluchu24.pl/gabinety
Kasia
25 stycznia 2020 at 08:08Witam
Mam aparaty od wielu lat , firma w której je robiłam już nie istnieje . Niestety wczoraj nadepnęłam na jeden z nich i cały się połamał , wydaje się że środek jest ok . Gdzie w Poznaniu naprawią ni taki aparat ? Nie ukrywam że był drogi i nie stać mnie na tą chwile na nowy . Jestem osoba aktywna zawodowo więc czas tej naprawy jest też dla mnie bardzo istotny . Pozdrawiam i z góry dziękuje za odpowiedz .
redakcja
23 marca 2020 at 12:15Dzień dobry Pani Katarzyno,
nie wiemy niestety jakiej firmy posiada Pani aparat, ale może Pani sprawdzić np. tutaj: https://www.bernafon.pl/hcl
Pozdrawiamy!
Olga
14 lipca 2020 at 17:24Właśnie odebrałam swoje aparaty z autoryzowanego serwisu, który poinformował mnie, że od kilku lat obowiązuje jedynie 3-miesięczna gwarancja na usługę a nie ma żadnego okresu gwarancyjnego na wymienione podzespoły. Czy to możliwe i zgodne z prawem?
redakcja
27 października 2020 at 10:48Pani Olgo,
musielibyśmy zapoznać się bardziej szczegółowo z problemem.
Prosimy o kontakt: +48 (42) 298 55 55
Pozdrawiamy 🙂
genowefa Ziółkowska
10 września 2020 at 11:03warszawa.aparat zakupiony w GEERS-ie Selectic HD2-50 w przeprowadzić naprawy ponieważ f-ma sebo-tek z USA zakończyła działalność i nie mama częścysłany do naprawy pogwarancyjnej do łodzi. Wrócił z informacją…Testy i oględziny wykazały uszkodzenie elektroniki .,nie działa słuchawka skorodowało gniazdo do opragromowania Aparat nie wzmacnia..Nie można naprawić,bo f-ma SEBO_MED z USA zakończyła działalność..Geers proponuje nowe aparaty za 6.200 po refundacji,moja emerytura to2.100.gdzie naprawię aparat.drugi jest dobry.
redakcja
27 października 2020 at 10:44Pani Genowefo,
zachęcamy do kontaktu pod nr telefonu: +48 (42) 298 55 55
Pozdrawiamy i życzymy dużo zdrowia
Aparat sluchowy
28 października 2020 at 19:37Witam mam aparat słuchowy uszkodzony nie rozumie co ktoś mówi po 5 godz pracy wyłącza mi się całkowicie nazwa aparatu simens zatyka mi całkowicie słuch nie wiem co zrobić proszę o porade
redakcja
16 grudnia 2020 at 10:08Dzień dobry,
musielibyśmy zapoznać się bardziej szczegółowo z problemem.
Prosimy o kontakt: +48 (42) 298 55 55
Pozdrawiamy