INFOLINIA: +48 (42) 298 55 55

Aparaty słuchowe służą do rehabilitacji słuchu. Pełnią dwojaką funkcję – wspomagają słyszenie oraz zapobiegają dalszemu postępowaniu ubytków słuchu. Ich stosowanie zalecane jest przy każdym stopniu niedosłuchu, również w małym.

Nowoczesne aparaty słuchowe są dyskretne – ich funkcje można przełączać za pomocą aplikacji w smartfonie. Dzięki zaawansowanej technologii skutecznie wspomagają słyszenie oraz zachowują podstawowe funkcje słuchu, takie jak zdolność słyszenia przestrzennego, selektywnego oraz duża rozdzielczość czasowa.

Stopnie niedosłuchu

Ubytki słuchu mierzone są w decybelach. Na podstawie przeprowadzonych badań, takich jak audiometria tonalna lub słowna, można określić u pacjenta stopień niedosłuchu. Ustala się go na podstawie poziomu progowego, czyli najcichszego dźwięku słyszanego dla badanego. Na tej podstawie wyróżnia się 4 stopnie niedosłuchu, które Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) klasyfikuje następująco:

  • Mały: 20–40 dB
  • Średni: 41–65 dB
  • Duży: 65–90 dB
  • Głęboki: >91 dB

Pierwsze objawy niedosłuchu przy niewielkich ubytkach zazwyczaj dotyczą w trudności zrozumieniu wysokich tonów, takich jak śpiew ptaków czy mowa dzieci.

Kiedy zacząć nosić aparat słuchowy?

Jak zauważa Joanna Bugaj – prezes Polskiego Stowarzyszenia Protetyków Słuchu – Polacy wciąż mają tendencję do decydowania się na aparat słuchowy zbyt późno, kiedy utrata słuchu zaczyna im przeszkadzać w normalnym funkcjonowaniu w społeczeństwie. Zwlekanie w tej kwestii nie przynosi dobrych efektów, ponieważ mózg, wraz z pogłębiającym się niedosłuchem, traci zdolność do przetwarzania i rozpoznawania mowy. Największe korzyści z noszenia aparatów słuchowych mogą zatem odnieść osoby z małym i średnim niedosłuchem. Stosowanie aparatów słuchowych jest szczególnie istotne w przypadku dzieci, u których ubytki słuchu mogą negatywnie wpływać na rozwój mowy oraz osiągnięcia w nauce. Specjaliści zwracają uwagę także na społeczny aspekt ubytków słuchu wśród dzieci: „Niedosłyszące dziecko może się zacząć izolować z grup rówieśniczych w żłobku, przedszkolu czy szkole. Często również nie reaguje na polecenia rodziców czy nauczycieli, bo po prostu ich nie słyszy. Aparat słuchowy może się w tym przypadku okazać jedynym sposobem na zdrowy rozwój.

Warto zauważyć, że dofinansowanie na aparat słuchowy z Narodowego Funduszu Zdrowia osoby do 26. r.ż. mogą otrzymać przy ubytku słuchu przekraczającym 30 dB, a osoby po 26. r.ż. – 40 dB.

Bibliografia:

  1. Cudejko M., Kłopoty ze słuchem u dzieci, poradnik dla rodziców, „Medycyna Praktyczna”, [online:] https://www.mp.pl/pacjent/otolaryngologia/choroby/choroby-uszu/161544,klopoty-ze-sluchem-u-dzieci-poradnik-dla-rodzicow, dostęp 1.07.2019.
  2. Grandori F., Lutman M.E., Neonatal Hearing Screening Programs in Europe: Towards a Consensus Development Conference, „Audiology” 1996, nr 35, s. 291–295.
  3. Lekceważony niedosłuch, „Medycyna Praktyczna”, [online:] https://www.mp.pl/pacjent/otolaryngologia/aktualnosci/158441,lekcewazony-niedosluch, dostęp 1.07.2019.
  4. Prasher D., New strategies for prevention and treatment of noise-induced hearing loss „Lancet” 1998, nr  352, s. 1240–1242.