Wiele zawodów narażonych jest na pracę w hałasie. Szkodliwe warunki akustyczne nie dotyczą już tylko przemysłu ciężkiego, ale również pracy biurowej czy w szkole. Hałas jest wszechobecny, a jego natężenie w miejscu pracy utrudnia codzienne wykonywanie obowiązków. Oto 4 sposoby, jak radzić sobie z hałasem w pracy.
Hałas w pracy – normy
Hałas należy do najbardziej szkodliwych czynników środowiskowych. Uciążliwe dźwięki dekoncentrują nas, sprawiając, że wykonywana praca staje się mniej efektywna, a my rozdrażnieni. Pracodawca ma obowiązek zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki pracy. To wymóg prawny, z korzyścią dla niego samego, bo zadowolony pracownik to efektywny pracownik. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 listopada 2002 r. dopuszczalna wartość hałasu w ośmiogodzinnym trybie pracy nie może przekraczać 85 dB (Dz. U. Nr 217, poz. 1833. z późn. zm.).
Długotrwała, regularna ekspozycja na hałas to jedna z głównych przyczyn utraty słuchu. Ale to nie jedyna przykra konsekwencja pracy w takich warunkach.
Hałas negatywnie wpływa na działanie całego organizmu:
- zwiększa ciśnienie krwi i poziom hormonu stresu,
- powoduje nadpobudliwość i nerwowość,
- obniża zdolność koncentracji,
- zmniejsza wydajność psychofizyczną,
- przyczynia się do zmęczenia i bólu głowy.
Sposoby na hałas w pracy
Poniżej prezentujemy 4 sposoby, jak radzić sobie z hałasem i dbać o słuch w miejscu pracy.
1. Środki ochrony indywidualnej
W przypadku przemysłu ciężkiego i dużych przedsiębiorstw ograniczenie hałasu do określonych prawnie norm jest niemożliwe, dlatego pracownicy zobowiązani są do stosowania ochronników słuchu. Nauszniki lub zatyczki występują w kilku rodzajach i różnią się sposobem mocowania i materiałem, z którego zostały wykonane. Muszą być dopasowane do panującego w danym miejscu poziomu hałasu.
2. Wygłuszenie przestrzeni
Na halach produkcyjnych sektory generujące duży hałas muszą być oznaczone i wydzielone specjalnymi parawanami/kabinami tłumiącymi dźwięk. Można również starać się o wprowadzenie alternatywnych technologii o mniejszej emisji hałasu.
W biurze typu open space sprawdzą się ekrany wytłumiające dźwięki. Pozwalają na porozumiewanie się między sobą, ale jednocześnie wyciszają nieprzyjemny szum urządzeń biurowych czy sygnał telefonów.
3. Przerwa w ciszy
Relaks w ciszy to dbanie o higienę słuchu. Wolną chwilę w pracy warto wykorzystać na odpoczynek bez hałasu. W czasie przerwy nie wykonuj prywatnych telefonów, nie włączaj radia, a jeżeli masz taką możliwość – odpuść sobie koleżeńskie rozmowy. W wielu fabrycznych stołówkach obowiązuje cisza, która pozwala na pełną regenerację.
4. Dobre maniery
Aby poradzić sobie z hałasem w pracy, należy pamiętać o kilku zasadach, które na pewno przysłużą się wszystkim współpracownikom i poprawią warunki akustyczne. Ścisz sygnał telefonu tak, aby był nadal słyszalny, ale nie uciążliwy. Nie rozmawiaj głośno z kolegami czy klientami. Staraj się cicho zamykać drzwi, zasuwać krzesło czy domykać szufladę. Jak zawsze, dobre maniery się sprawdzają.
Aby zmniejszyć hałas w pracy, wystarczy wprowadzić drobne zmiany i stosować odpowiednie środki ochronne. Jeżeli pracodawca uchyla się od zapewnienia godziwych warunków pracy, nie bój się domagać swoich praw. Tu chodzi o Twoje zdrowie.
snk
14 czerwca 2018 at 04:48A jaki lekarz dopuści osobę z aparatami do pracy w hałasie np na operatora cnc?