INFOLINIA: +48 (42) 298 55 55

Słuch absolutny, nazywany często słuchem idealnym bądź doskonałym, to umiejętność rozpoznawania, zapamiętywania i odtwarzania każdego usłyszanego dźwięku bez odwoływania się do innego dźwięku w celu ich porównania. Słuch absolutny jest właściwością wśród muzyków bardzo pożądaną, jednak niewielu z nich może dostąpić tego luksusu posiadania słuchu absolutnego.

Historia zna przypadki wielkich kompozytorów, którzy charakteryzowali się – pośród innych zdolności – również słuchem absolutnym. Jednym z najbardziej znanych muzyków posiadających słuch absolutny był Wolfgang Amadeusz Mozart, który od najmłodszych lat miał styczność z muzyką, co pozwoliło mu na wykształcenie słuchu absolutnego, a to z kolei doprowadziło do stworzenia dzieł wybitnych, które są kanonem do dziś.

Słuch absolutny – wrodzony czy nabyty?

Nie bez powodu przytoczony został tu przypadek tego wielkiego kompozytora. Mozart od małego dziecka miał styczność z muzyką, wychowując się w bardzo uzdolnionej muzycznie rodzinie. Od lat trwają spory i badania nad tym, czy każdy człowiek dysponuje słuchem absolutnym i wystarczy go wykształcić czy nadal jest to przywilej nielicznych.

Nie ma na ten temat jednoznacznej odpowiedzi, ale badania pokazują, że dziecko, które rozpocznie swoją muzyczną edukację ma znacznie większe szanse na ukształtowanie i dysponowanie słuchem absolutnym w przyszłości. Co ciekawe, ostatnie badania pokazują też, że wśród dzieci azjatyckich procent występowania słuchu absolutnego jest większy niż u ich europejskich rówieśników.

Słuch absolutny – czy można go wyćwiczyć?

Można zastosować szereg zabiegów, które mogą pomóc wyćwiczyć u dzieci słuch absolutny, jednakże nie ma na to jakiejkolwiek gwarancji. Wczesna edukacja muzyczna, puszczanie od małego muzyki w domu, czy pozwalanie dziecku na obcowanie z muzyką w dowolnej formie może pomóc wykształcić u niego słuch absolutny.

Przy ilu decybelach człowiek traci słuch? Dowiedz się

Osoba dorosła, która nie nabyła tej zdolności w dzieciństwie, nie ma szans, aby wykształcić ją w sobie w późniejszym czasie. Rozpoczęcie nauki np. gry na instrumencie u dziecka w wieku 4 lat niesie za sobą większą szansę powodzenia pielęgnacji słuchu absolutnego niż rozpoczęcie takiej edukacji przez dziecko w wieku 12 lat.

Słuch warto ćwiczyć

Niezależnie od tego czy nasze dziecko w końcu osiągnie słuch absolutny czy też nie, warto postawić choćby na częściową edukację muzyczną naszej pociechy. Przyniesie to za sobą pozytywne rezultaty, nawet jeśli porzuci ono edukację na pewnym etapie i zwiąże się z czymś innym niż muzyka. Ćwiczenia słuchu pomogą mu w edukacji i ogólnym rozwoju. Dziecko łatwiej będzie po prostu zapamiętywać nie tylko dźwięki, ale informacje przekazywane werbalnie. 

Oczywiście nie można kształtować dzieci na siłę. Można pokazać, można przyzwyczajać i oswajać, ale jeśli dziecko, szczególnie w późniejszym okresie, nie będzie przejawiało choć minimalnego zainteresowania muzyką, dźwiękami czy choćby instrumentami, to nie warto takiego dziecka do tego zmuszać. Lepiej przekuć jego zainteresowanie w inną ścieżkę edukacji.