INFOLINIA: +48 (42) 298 55 55

Wiemy, że właściwie zbilansowana dieta ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie i poprawia samopoczucie. A co ze słuchem? Czy dieta ma wpływ na nasz narząd słuchu? Co jeść, aby dobrze słyszeć?

Słyszymy, dzięki skomplikowanemu procesowi, który fale dźwiękowe przemienia w impulsy elektryczne odczytywane przez mózg jako dźwięk. Nerwy słuchowe, jak wszystkie nerwy w naszym ciele, potrzebują odpowiednich składników, aby działać prawidłowo. Niedobór witamin i minerałów przyczynia się do pogorszenia słuchu. O czym należy pamiętać w diecie, aby cieszyć się dobrym słuchem przez wiele lat?

Pięć zasad diety dobrej dla ucha:

  1. jedz zdrowo,
  2. wybieraj dobre tłuszcze,
  3. unikaj używek,
  4. ogranicz sól i cukier,
  5. suplementuj witaminy.

Dietetycy od lat przekonują nas do powyższych zasad. Jak się okazuje – mają one zbawienny wpływ również na nasze uszy, poprawiając jakość słyszenia.

1. Zdrowa dieta

Świeże warzywa i owoce to najlepsze źródło witamin. Jemy ich wciąż za mało. Witaminy to naturalne przeciwutleniacze, które ochraniają narząd słuchu przed niepożądanymi skutkami starzenia się, dlatego warto częściej sięgać po surowe warzywa i owoce.

Regularne jedzenie na mieście czy przygotowywanie posiłków z produktów wysoko przetworzonych, wzbogaconych spulchniaczami i wzmacniaczami smaku, powodują dolegliwości neurologiczne, a co za tym idzie – szkodzą nerwom słuchowym. Nasze uszy będą wdzięczne za dania przygotowywane samodzielnie i świadome zakupy.

2. Dobre a złe tłuszcze

Tłuszcze nasycone spożywane w dużej ilości są szkodliwe dla naszego układu krążenia. Ich nadmiar wywołuje miażdżycę i jest jedną z przyczyn zawałów.

Prawidłowy przepływ krwi jest istotny, aby odbierać dźwięki w najwyższej jakości, dlatego należy ograniczać tłuszcze nasycone (zawarte m.in. w wieprzowinie, wołowinie czy żółtym serze), a dostarczać więcej tłuszczów nienasyconych. Te znajdziemy w rybach i owocach morza, które wciąż za rzadko pojawiają się na polskich stołach, oraz w orzechach czy awokado. Zdrowe tłuszcze utrzymają nasze komórki słuchowe w dobrym zdrowiu.

3. Używki szkodliwe dla słuchu

Alkohol i papierosy to używki, które lubimy. Na szczęście świadomość ich szkodliwości jest coraz większa, a dzięki niej – coraz więcej osób ogranicza lub całkowicie porzuca dawne nawyki. Alkohol, jak i papierosy, oddziałują na nasz układ krwionośny, a w konsekwencji – pogarszają słuch. Jeżeli chcemy dobrze słyszeć do późnej starości, jak najszybciej odstawmy używki lub sięgajmy po nie okazjonalnie.

4. „Biała śmierć” a słuch

Cukier i sól nazywane są „białą śmiercią”. Ich nadmierne spożycie uśmierca również słuch. Codzienne podjadanie słodyczy i picie słodzonych napojów zwiększa prawdopodobieństwo pojawienia się wady audiologicznej, ponieważ podwyższony poziom glukozy we krwi uszkadza naczynia krwionośne – w tym naczynia krwionośne w uchu. Niedosłuch to również dolegliwość towarzysząca cukrzykom. Sól zaś zwiększa ciśnienie krwi, nasilając intensywność szumów, utrudniających prawidłowy odbiór dźwięków.

5. Suplementacja ważna dla słuchu

Suplementy to doskonałe uzupełnienie witamin i mikroelementów w naszym organizmie. Dostarczenie odpowiedniej dawki antyoksydantów takich jak witamina C i E oraz kwasu foliowego obniża ryzyko wystąpienia ubytków słuchowych.

Warto wybrać taki suplement, który jest wzbogacony miłorzębem. Miłorząb korzystnie wpływa na narząd słuchu – likwiduje szumy i zawroty głowy, poprawia krążenie krwi oraz uszczelnia naczynia krwionośne.

Dieta nie jest obojętna dla sprawności naszego narządu słuchu,  dlatego jeżeli chcemy dbać o nasz słuch, zmieńmy nawyki żywieniowe na lepsze.

Share This